Strijen, 29 augustus 2022
Zoals u wellicht heeft gemerkt is de telefonische bereikbaarheid van de praktijk niet optimaal en is het ook niet altijd mogelijk direct een afspraak te maken. Wij betreuren dit uiteraard enorm en willen graag een toelichting geven om meer duidelijkheid te creëren.
Als sinds langere tijd hebben bij een openstaande vacature voor een huisarts. Helaas is deze functie nog niet opgevuld. Ook het vinden van waarnemers is, mede door het tekort aan huisartsen, heel moeilijk. Dit betekent dat Dr. Zengerink en Dr. Spek (aanwezig op dinsdag en vrijdag) er veelal alleen voorstaan.
Tevens moeten wij twee van onze vaste medewerkers, 2 doktersassistentes, voor langere tijd missen wegens ziekte. Dit heeft op een klein team als het onze een enorme impact. Ook hiervoor geldt dat zorgpersoneel heel moeilijk te vinden is en wij deels afhankelijk zijn van invallers voor de telefonische bereikbaarheid.
Ook Dr. Zengerink belt met enige regelmaat mee. De uren dat zij meedraait aan de telefoon kan zij niet besteden aan huisartsenzorg.
Met een praktijk van ruim 4500 patiënten is het leveren van zorg op deze manier elke dag een topprestatie die ons allemaal erg zwaar valt.
Wij begrijpen dat het heel vervelend en onwenselijk is dat u soms lang moet wachten aan de telefoon of niet direct een afspraak kunt maken. Ook begrijpen wij dat het raar overkomt dat u eindelijk een afspraak heeft kunnen maken en de wachtkamer verder leeg is of dat u juist lang moet wachten. Weet dat er op dat moment achter de schermen keihard wordt gewerkt om de praktijk draaiende te houden.
Om meer lucht te krijgen en Dr. Zengerink de mogelijkheid te bieden andere praktische zaken te regelen die bij taken van een praktijkhoudende huisarts horen is de praktijk met ingang van woensdag 6 september in de middag gesloten.
Er is dan geen spreekuur en ook de assistentes zijn op woensdagmiddag telefonisch niet bereikbaar. Uiteraard zijn wij wel bereikbaar voor spoedgevallen.
Wat kunt u zelf doen om de praktijk te helpen:
- Als u belt dan is het fijn dat u een concrete vraag heeft voorbereid. Dit verkort de wachttijden aan de telefoon.
- Wij kunnen i.v.m. het huisartsentekort geen afspraken vooruit inplannen. De assistente beoordeelt of u dezelfde dag moet worden gezien. Anders zijn wij genoodzaakt u te vragen een ander moment terug te bellen voor het inplannen van een afspraak.
- Het aanvragen van herhaalrecepten is een enorme belasting voor de telefoonlijn. Herhaalrecepten kunt u aanvragen via MijnGezondheidnet of u kunt het etiket van het lege doosje achterlaten in de brievenbus aan de buitenzijde van het pand (huisnummer 23). Recepten die in de herhaalservice zitten kunnen ook rechtstreeks bij de apotheek worden aangevraagd.
Wij hopen dat wij op uw begrip kunnen rekenen.
Vriendelijke groet,
Team Huisartsenpraktijk Bij De Molen